اطلاعات اسم دستان

جنسیت پسر
نام به انگلیسی dastan
تلفظ نام به انگلیسی /dastān/
تلفظ به فارسی دَستان
افراد دارای این نام 660
ابجد 515
ریشه نام فارسی
 

ریشه اسم دستان

همانطور که در قسمت بالا اشاره کردیم ریشه نام دستان فارسی می باشد و این نام در فارسی و در لغت نامه های مرجع مثل فرهنگ لغت دهخدا، فرهنگ لغت معین، فرهنگ فارسی، فرهنگ اسم ها، فرهنگ لغت عمید  و ... به صورت " دَستان" تلفظ میشود. در زبان انگلیسی هم تلفظ نام دستان به صورت “ /dastān/ "  رایج است و این امکان وجود دارد که در بعضی از کشورهایی که انگلیسی صحبت میکنند به شکل های دیگری نیز تلفظ گردد. صوت نام دستان بسیار زیبا و دلنشین می باشد و به همین خاطر در هر زبانی از جمله زبان انگلیسی، فرانسوی و حتی آلمانی به صورت کامل قابل هجی کردن می باشد.
 

توضیحات تکمیلی درباره نام دستان

 
معنی اسم دستان در فرهنگ فارسی عمید:
۱. (موسیقی) محل قرار دادن انگشت در سازهای زهی مضرابی.

۲. [قدیمی] سرود، نغمه، لحن.

۳. [قدیمی] حکایت، افسانه.

معنی اسم دستان در ثبت احوال:
1- (در قدیم) آهنگ و لحن، داستان، قصه، افسانه

2- (اَعلام) لقب زال پدر رستم.
 
معنی اسم دستان در لغت نامه دهخدا:
دستان. [ دَ ] ( اِ ) مخفف داستان. ( از ناظم الاطباء ). حکایت و افسانه. ( برهان ) ( از غیاث ). حکایت و اخبار. ( جهانگیری ). تاریخ و افسانه و قصه و حکایت. ( ناظم الاطباء ). مثل و داستان. حکایت. قصه.
 
معنی اسم دستان در فرهنگ فارسی:
لقب زال پدر رستم است. مکر، حیله، تزویر، سرودونغمه وحکایت وافسانه ( اسم ) جمع دست دستها ایدی. ناحیتی است بزرگ از دیلمان به دیلم خاصه
 
معنی اسم دستان در فرهنگ فارسی معین:
(دَ ) (اِ. ) ۱ - سرود، نغمه . ۲ - نیرنگ ، فریب . ۳ - مخفف داستان . ۴ - لقب زال پدر رستم.
 
معنی اسم دستان در دانشنامه آزاد فارسی:
دستان (اسطوره). دَسْتان (اسطوره). در روایت های ملی ایرانیان، نام دیگر زال . چون سام برای بردن زال به البرز کوه رفت ، سیمرغ بر زال نام دستان زند نهاد و شاهان نیز او را بدین نام می خواندند. نام زال در شاهنامه «دستانِ سام» نیز آمده است.
 

حروف ابجد نام دستان

ابجد اسم دستان شامل عدد " 515 " و ابجد وسیط آن شامل عدد " 11 " و ابجد صغیر آن شامل عدد " 20 " می گردد.
 

نام های هم آوا پسر با اسم «دستان»

جوان
آران
دومان
دهگان
دامون
هومان
داوین
وهان
فریان
آریان
پویان
آلان
ژیان
امان
زمان
دومان
دَیّان
هومان
عمران
آرتان
 

نام های هم آوا دختر با اسم «دستان»

زرستان
بوستان
گلستان
آرمیتان
رستا
 

خصوصیات کلی اسم دستان

شما شخصی بسیار وقت شناس به حساب می آیید. رنگ این نام سبز است و نامی که رنگش سبز است متعلق به فردی می باشد که از لحاظ نظم فردی و نظم کاری در رتبه  بسیار بالایی قرار دارد. سعی و تلاش ذاتی ای که شما در رسیدگی به کارهای متعدد دارید در زمان مقتضی می باشد و هیچ وقت رسیدگی سریع به امور را از دست نمیدهید. زمانی که افرادی با این نام در شرکت یا کارخانه یا هر کاری که در آن حضور دارند  همه چیز متکی به زمان شناسی و وقت شناسی بسیار دقیق آنها خواهد بود. شخصیت این افراد بسیار آرام و دقیق تعریف شده است و همین امر سبب گردیده که اطرافیانتان اعتمادی بسیار زیاد به شما داشته باشند و برای حل مشکلاتشان همواره از شما مشورت بگیرند و آن را با شما در میان بگذارند. این افراد دارای توانایی های وصف ناپذیری هستند که با اتکا به آنها میتوانند به هرچیزی برسند، پس بهتر است هر روز به دنبال کسب علم و افزودن بر توانایی های خود باشید و به  آنها را پر و بال دهید که در این صورت موفقیت شما تضمینی میشود.


منبع: راسخون